tirsdag 31. juli 2007

Sommerfugler, Katt og jeg


Jeg liker å rusle i hagen min når det er fint vær - og det er det i dag. Jeg spiller høy musikk på mp3-spilleren min, og napper opp litt ugrass her og der - bare litt, i dag gidder jeg ikke å irritere meg over nesle og skvallerkål - i dag vil jeg være som oksen Ferdinand - jeg vil sitte under et tre og lukte på blomstene.

I skogkanten vokser det villbringebær, de er søte og modne. Og bak gjestehytta er kantarellen snart klar til innhøsting - igjen. Det kommer i alle fall noe godt ut av denne våte sommeren. Jeg skal ta med kaffekopp og bok ut, og så skal jeg sette meg ned å se på sommerfuglbusken min og late som om dette er en ordentlig sommer. I dag er forresten sommerfuglbusken full av bier, men en og annen sommerfugl kommer også innom. Om noen dager, når hele busken er i blomst kommer det til å myldre av sommerfugler her - jeg gleder meg. Katt gleder seg ikke - hun pleier å ligge under den busken når hun slapper av ute, og jeg tror hun synes det er forstyrrende med alle insektene. Og så har sommerfuglvingene en tendens til å feste seg i værhårene hennes når hun spiser dem, og det liker hun nok ikke, hun er en forfengelig katt, må vite. Men i dag er det ikke mange nok til at det er et problem, hun ligger og ruller seg under busken, og har det så bra som en katt kan ha det. I dag koser vi oss, Katt og jeg.

2 kommentarer:

  1. Hei Vigdis, etter og ha googlet litt om hva slags blomster sommerfulger er glad kom jeg frem til bloggen din. Så fin den er!

    Jeg har en liten jente på 7 år som ønsker seg sånn masse sommerfugler i den kommende hagen vår. Er derfor litt nysgjerrig på hva slags type blomster jeg bør plante? Har du noen gode råd?

    SvarSlett
  2. Jeg er ikke akkurat sommerfuglekspert, men her er det i alle fall en sky av sommerfugler når sommerfuglbuskene blomstrer. Og buskene er lette å ha med å gjøre - jeg klipper dem kraftig ned om våren, og de vokser seg store igjen hvert eneste år.

    En av buskene mine blåste nesten bort i fjor, og måtte rettes opp litt i år, men det har gått helt fint med den, de er ganske tøffe når de først slår seg til ro.

    Da jeg kjøpte sommerfuglbusk for første gang, gjorde jeg det forresten på denne tida av året, superbillig i et hagesenter - et lite tips, bare...

    SvarSlett