fredag 24. oktober 2008

Å hekle seg en kake, og kanskje bake

.

Forleden dag, da jeg skreiv om de hekla andungene mine, ble jeg sulten og måtte ha fugl til middag. I dag dreier det seg om hekla kaker, men det er nok ingen fare for at jeg skal sette i gang med et bakeprosjekt av den grunn - jeg har nemlig bakt i år.

Jeg har hekla nåleputer - muffinsnåleputer, som snart havner i såpebutikken min. Det er fint å holde på med små prosjekter som fort setter seg i fingrene og går av seg selv, i alle fall nesten av seg selv.

Denne gangen klarte jeg å montere dem etterhvert som de var ferdig heklet, i stedet for å legge dem på vent i en kurv, og derfor setter jeg et lite kryss i taket. Nei, nå ljuger jeg - jeg setter ikke kryss i taket, jeg er et ganske lite menneske som ikke liker å stå på stol, så jeg setter ikke kryss i taket. Jeg ser opp på det krysset noen andre har satt i taket, og tenker at der kunne jeg også satt et kryss.

Og jeg tenker at siden det krysset som står der fra før handler om noe jeg har gjort, tenker jeg at jeg jo kan dele litt på det krysset, sånn at når det står ved siden av krysset at "i dag la mamma seg tidligere enn oss", kunne det også stått "og hun gjorde seg ferdig med en håndarbeidsgreie før hun begynte på en ny".

Og jeg tenker at jeg er glad for at jeg lever i den litt rare familien min, der ingen blir sure om mor lager sprittusjmerker på bordet eller noen skriver kryss i taket, og jeg tenker at kanskje jeg skal bake snart allikevel, men ikke i kveld, på søndag kanskje. Og da vil jeg bake Pære-cupcakes, for de var så innmari gode sist gang jeg bakte, særlig ostetoppingen, og det er jo lov å bake mer enn en gang i året, ikke sant?

Her er oppskriften på pærecupcakes, ca 15 stk

3 pærer, skjær i små terninger

125 g smør og 150 g sukker piskes
2 egg piskes inn, et av gangen
1 1/2 dl yoghurt naturell røres inn
150 g hvetemel, 1/2 ts kardemomme og 1 1/2 ts bakepulver røres inn
Bland inn pærebitene
Fyll i faste muffinsformer, ev doble papirformer
Stekes på 200 grader i 20 - 25 minutter

Den veldig gode glasuren består enkelt og greit av 200 g fløteost og 125 g melis, og litt grønn konditorfarge.

.

2 kommentarer:

  1. veldig fine kaker, ser gode ut. jeg hekler også masse mat:)

    SvarSlett
  2. Du er rett og slett en matheklespesialist - jeg har snoka på bloggen din :-)

    SvarSlett