tirsdag 30. oktober 2007

Nå har vi vaska gølvet....


Jeg er en dame med to tommeltotter. Jeg kjenner folk som sier at de har ti tommeltotter, de er klønete. Jeg har to tommeltotter, en på hver hånd. Med hendene mine kan jeg strikke, hekle, brodere, tre perler på en snor, skrive pent, og mange andre finmotoriske ting.

Jeg har to tommeltotter. Likevel har jeg tilbrakt flere timer på kjøkkenet mitt og skrapet opp stivnet såpemasse fra gulvet. Jeg skulle bare smelte litt såpe - en liter bare - og det er så lett at selv verdens mest klønete onkel kan klare det. Men ikke jeg. Ikke i dag. Jeg rakk å helle den varme såpemassen i form før fingrene mine ble til tommeltotter, alle sammen. Eller, det var vel heller det at hendene mine ble til en slags fingerløse votter, og hele greia gikk i gulvet.

En liter såpemasse sprer seg godt på et kjøkken. Derfor har jeg skrapet og skrapet, etter at det endelig stivna. Å begynne å vaske på det uten å skrape først ville vært en håpløs oppgave - selv etter å ha skrapet bort det meste, blir kjøkkengulvet mitt sleipt, skummende og såpeglatt i kontakt med vann. Min eneste trøst er at det ikke gjør noe at jeg har vottehender når jeg vasker, man trenger nemlig ikke finmotorikk for å vri opp en klut. Og så er det heldivis ikke så veldig ofte jeg bruker tida på å vaske bort såpe...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar