søndag 20. april 2008

Forsythia


Hvis Forsythia hadde vært en dame, forestiller jeg meg at hun hadde vært en litt streng mager dame med brune strømper og fornuftige sko. Hun er definitivt te-drikker, og hun drikker gul Lipton te, ikke fordi den er god, men fordi hun alltid har drukket den.

Hun er klar og tydelig når hun uttaler seg om noe, og hun er ofte så stram at man kan si hun er krass. Selv om man egentlig er litt redd henne, og ikke liker henne noe særlig, er det likevel noe der som fascinerer og som får oss til å gi henne oppmerksomhet og behandle henne med respekt.

Og av og til glimter hun til og viser en annen og mer fargerik side av seg selv.

Nå er jo ikke Forsythia noen dame, da. Hun er en busk som vokser i hagen min, en gullbusk, og akkurat nå blomstrer hun. Hun blomstrer på naken kvist, med blomster som er så gule at de nesten ser ut som noe noen har plassert der.

Og akkurat som den damen som finnes i min fantasi, er min gullbusk ganske streng og kjedelig, og jeg liker den nok ikke så godt. Likevel, jeg passer på å klippe den ned etter blomstring, og jeg følger med for å se om den har det bra.

Og av og til, om våren, glimter den til og viser en annen og mer fargerik side av seg selv....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar