tirsdag 29. april 2008

Blomst og ublomst i hagen min


Jeg er ingen ryddig person. Jeg er absolutt ingen ryddig person. Alle som har sett en av arbeidspultene jeg har sittet ved opp gjennom årene vet at der jeg er, er det mange ting. Alt for mange ting. Hadde jeg vært et dyr, hadde jeg uten tvil vært en hamster.

Jeg er ingen ryddig person i hagen min, heller. Det vokser ting opp der det i utgangspunktet ikke var tenkt at det skulle vokse, og ugresset sprer seg ved voldsom kraft. Heldigvis er tulipaner fulle av livskraft, så disse har kjempet seg opp i noe som egentlig pleier å være et bed, men som ikke ble ryddet i fjor høst.


At jeg ofte synes at ugresset er veldig pent, gjør vel også sitt til at mange nok synes jeg burde gjøre flere hageting. Men når løvetannen står der, i grusen, og ser ut som en liten sol, er det vanskelig å nappe den bort - og den er definitivt blomst, ikke ublomst. Dessuten har jeg hørt at det er visse dager i løpet av året løvetannrøttene sitter løst, og det er i alle fall ikke i dag.


I grøftekanten vokser det fioler. De er et av de fineste vårtegna jeg vet om. Vanligvis er det fullt av hestehov ved siden av dem, men ikke i år. Hvor er hestehoven, tro? Og hvorfor er den seinere enn både løvetann og fiol. Det lurer jeg på...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar