onsdag 12. mars 2008

Tre grønne katter...


Da vi var små, var yndlingsboka til søstra mi en lang periode en billedbok om tre katter, Pim og Pam og Pottifar. Som lesekyndig storesøster, hendte det ganske ofte at jeg leste den boka for henne, så ofte at jeg nå, snart 40 år etter, kan deler av boka utenat....

"Pim og Pam og Pottifar mistet sine vottepar. "Hva vil mor si", hvisket Pam. "Hun vil si at det er skam".

Kort fortalt handla boka om tre kattunger som fikk hvert sitt vottepar av moren sin, som de mista, leita etter, fant igjen, hadde på når de spiste kake, vottene ble møkkete, de måtte vaske, alt var bra til slutt. Ikke så veldig spennende, akkurat, men søstra mi elsket den boka.

I dag kom jeg til å tenke på den boka igjen, den jeg ikke har sett på så mange år, og som mest sannsynlig ble lest i fillebiter og kastet den gangen vi var små.

Kanskje jeg tenkte på den fordi jeg monterte de tre hekla kattene som har ligget i sine enkelte deler siden begynnelsen av januar, og som ble montert fordi jeg syntes glassøynene begynte og se anklagende på meg når jeg gikk forbi dem... (Og litt fordi de er en bestilling til en baby som snart skal bli født).

5 kommentarer:

  1. Så utrolig søte disse kosedyrene dine er!

    SvarSlett
  2. Pim og Pam og Pottifar lette etter vottepar...
    Mor har bakt en deilig kake,
    mjau sa barna vi vil smake...

    SvarSlett
  3. Siri: Takk, jeg synes de blir små personligheter alle sammen.

    Søstra: ... men først tre vottepar tilbake...

    SvarSlett
  4. Hei!
    Selger du kosedyrene over nett ? :)

    SvarSlett
  5. Jeg har foreløpig bare solgt kosedyr på bestilling, nettsalg er noe jeg tenker litt på, men er fortsatt usikker i forhold til en del praktiske ting rundt det. Men jeg kan selvfølgelig lage avtaler over nett.

    SvarSlett