tirsdag 15. juni 2010

Biller svermer i hagen min

 .


Noen svermer i hagen min. Det er tusenvis av dem, de flyr like over gresset og de er i buskene. Det kan se ut som om de bare virrer rundt, uten mål og mening, men ser man nærmere etter, ser man at de har et mål: de skal overta jorda, eller i alle fall hagen min.

Dette er svermeri. De svermer rundt hverandre, stopper opp i et par sekunder på et blad i en busk, parrer seg, og svermer videre til neste bille. Jeg vet ikke helt hva de gjør i gresset, med gru tenker jeg at de kanskje legger egg og blir til enda flere.

Ikke vet jeg hva denne billa gjør til vanlig, heller. Er det en snill bille som bare flyr rundt og er vennlig? Eller er det kanskje luftas svar på iberiasneglen, som har til hensikt å spise opp hagen min? Jeg aner ikke. Jeg kan ingenting om biller. Jeg har ikke lyst til å kunne noe om biller, heller, men kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg til å leite i en billebok og se om jeg finner noen som likner på de som har invadert hagen min....
.

2 kommentarer:

  1. Hei Vigdis. Du, som meg, har nok fått besøk av oldenborrer. Det finnes 3 forskjellige typer; StHansOldenborre, Kastanejoldenborre og Hageoldenborre. Larvene overvintrer ved å trekke seg ned i jorden under frostlaget. Neste vår kommer de opp og eter videre eller klekker til biller. Søk på "Oldenborre" på nettet, og få mer informasjon.

    SvarSlett
  2. Ja, det er nok det. Jeg har forsåvidt hatt oldenborrer før, men huska ikke hvordan de så ut. Jeg husker bare at vi satt seint på kvelden og så på grevlingene som rota i plenen for å spise larver - og at det var morsomt å se. Siden plenen nå engang sikkert blir spist til våren, er det i alle fall ok å få grevlingunderholdning på kjøpet :-)

    SvarSlett