mandag 14. juni 2010

Darwins sinkbalje

 .


For noen år siden hadde ei venninne av meg en darwinistisk balkongkasse som sommerprosjekt. Hun sådde, så overlot hun kassa til seg selv. Hun prikla ikke, hun luka ikke. Hvordan det gikk? Det husker jeg ikke. Jeg antar at plantene sloss om plassen, og at ingen av dem ble så veldig store.

Jeg skulle gjerne sagt at jeg var inspirert av henne, og at det er derfor jeg har prosjektet Darwins sinkbalje i hagen min, men det er ikke det. Det er utelukkende gammel latskap, som gjorde at jeg ikke ordna opp i balja i fjor, og ny latskap som overlater den til seg selv i år.

Opp har det i alle fall kommet en lupin - den har kommet ingenstedsfra. Det er flere andre ting der også, skvallerkål og brennesle, i alle fall, og gress. Om balja etterhvert viser seg å bli som hagen min i miniatyr, vet jeg hvem som vinner, men det gjenstår å se om jeg har rett.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar