lørdag 9. januar 2010

Amaryllis og forgjengelighet

.


Ingenting varer evig, og det som lever i min vinduskarm må dø. Den flotte amaryllisen min står der fortsatt høyreist, men med fire slappe blomster på den ene stilken. Ved siden av er det en annen stilk med fire nyutsprungne, her står det nye og det gamle side om side.

Jeg burde selvfølgelig klippet bort stilken med de blomstene som har gjort sitt, de er visne nå. Samtidig er det noe fascinerende vakkert ved dem, fargen som blir dypere, blomsten som blir slappere.

Så jeg lar den stå. Så får det heller se trist ut for noen, med visne blomster i vinduskarmen. Jeg skal i alle fall følge den en stund til, helt til det ikke lenger er en spennede prosess. Eller til en annen i huset ikke skjønner at den er ment å være der og kaster den, og den må dele skjebne med paprikaene jeg fulgte med på for en stund siden.

Og jeg tenker at selv om det ikke er ofte jeg har blomster inne, tror jeg at jeg har glede av dem mye lenger enn mange andre, når de først er her.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar