onsdag 5. november 2008

Jeg lager nisser i november...

.

Jada, det er fortsatt noen uker igjen. Og nei, jeg har ikke blitt en av de tidlig julegale som drar fram pynten tidlig i november. Ikke skal jeg pynte huset mitt med lys, og ikke skal jeg sette opp plastreinsdyr i hagen.

Jeg skal bare lage noen nisser. I fjor solgte jeg flere av nissene mine, sånn at jeg ikke syntes at jeg hadde nok av dem selv, og da julekvelden kom på kjerringa, var det for seint å lage nye. Derfor lager jeg nisser nå. Og jeg selv om jeg nok kommer til å selge noen av dem fra såpebutikken min, skal jeg i alle fall beholde nok av dem til at jeg har en liten nisseflokk hos meg selv.

Nissene er nålefilta, og krever litt mer konsentrasjon enn jeg liker å gi. Jeg liker håndarbeid som ikke krever at hjernen er tilstede, sånn at jeg f.eks kan se på TV mens jeg holder på. Det kan jeg ikke når jeg filter. Eller, jeg kan, men da må jeg være villig til å blø, nålene man bruker er skarpe saker. Det er med på å begrense antall nisser jeg kommer til å produsere, men noen fler enn disse tre kommer det nok til å bli. Jeg må bare huske å kjøpe mer plaster...
.

3 kommentarer:

  1. Hei, så søte personligheter:)

    Jeg stikker innom i kveld for å bli inspirert til å lage nisser selv - men jeg forsikrer deg om det ikke blir kopiering:) Studerer litt ulike teknikker, og noterer meg hvilke elementer jeg vil skaffe, f eks øyne og hudfarvet stoff til en huskeliste. Det samme gjelder forresten, engler.

    Det er så mange sjarmerende nisser rundt om i stuer og på loft at det er en stor fornøyelse bare å se på bildene. Av erfaring vet jeg at nissepersonlighetene formes mens man sitter og lager dem. Har ikke selv laget stoffnisser ennå, men gleder meg allerede til å se dem ferdige.

    Takk for inspirasjon, Vigdis:)
    Forsiktig med nålene!

    SvarSlett
  2. - Hva skal du bli når du blir stor, da?

    Setter en knapp på at det blir en kunstner av deg... :)

    SvarSlett
  3. Finr å kunne inspirere. Vi henter ideer fra det vi ser, alle sammen. Og uansett om vi prøver å kopiere eller ikke, ser det vi lager ut til å velge sitt helt egne liv, likevel.

    God nisselaging.

    ... og en slags kunstner ble det vel, kanskje...

    SvarSlett