mandag 13. august 2012

Revebjelle

.


Da jeg var liten, var jeg redd for revebjeller. Så redd at jeg ikke turde å plukke de.
- Veldig giftig, sa mora mi, og så strengt på meg. Og det har hun rett i, at den er giftig, altså. Giftig, og vakker.

Dette vakre eksemplaret fant jeg på Kattaberget i Rogaland. Den sto og lyste mot meg, veldig vakker og veldig giftig. Jeg plukket den ikke i virkeligheten, men med kameraet kan man plukke akkurat hva man vil, uansett hvor giftig det er.

Nå lurer jeg bare på hvorfor den heter revebjelle. Det danske navnet Fingerbøll kan jeg forstå, for blomstene minner litt om fingerbøll. Men revebjelle? Jeg har i alle fall aldri sett en rev med en bjelle på...
.

3 kommentarer:

  1. Ja. Veldig vakker. Intenst vakker. Nydelig farve.

    SvarSlett
  2. Hmmm? ...Rødbjelle, forvansket til revebjelle?

    SvarSlett
  3. Den muligheten har jeg aldri tenkt på før :-)

    SvarSlett