søndag 17. februar 2008

Jada, jeg vil redde regnskogen....


Det er viktig å redde regnskogen. Veldig viktig. Husstanden jeg lever i har i en årrekke vært faste givere til regnskogfondet, nettopp fordi vi vurderer det som veldig viktig. Og så redder vi regnskog på facebook.

Det foregår sånn at vi har sagt ja til en applikasjon som gjør at vi får vår egen lille plen, og vi sender planter til andres plener, og noen sender planter til oss. Og forhåpentligvis sitter det noen sponsorer et sted og teller antall treff, og donerer bittelitt penger som går til å redde skog.
Og så langt er alt bra, Jeg kan gjerne klikke meg inn på applikasjonen for en god sak, og jeg oppfordrer gjerne vennene mine til å gjøre det samme.

Men hallo - hvorfor i all verden får jeg en plen på profilen min - en plen som må vannes og rakes - hallo - jeg skal redde skog - jeg vil ikke vanne eller rake, hage har jeg i virkeligheten, med virkelige rådyr og ekte hunder som graver absolutt ekte og irriterende hull.

Det er ulogisk for meg å måtte klikke på en knapp for å jage bort ekorn, rådyr og kaniner samtidig som det er skog jeg skal redde.

Kunne jeg ikke heller fått jage bort en gravemaskin eller hindret en fabrikk i å etablere seg, eller slukke en skogbrann? Og kanskje, i stedet for jordbær og pærer, kunne jeg fyllt opp skogen min med dyr og planter fra regnskogen, som f.eks den rare fuglen jeg aldri husker hva heter, den som egentlig er mer nebb enn fugl.

Men altså, regnskogen er viktig, og den er viktig i den virkelige verdenen. Det er det viktig å bli minnet om, sånn sett funker den lille plenen min på facebook bra - jeg husker på å oppfordre alle til å støtte regnskogfondet. I den virkelige verdenen også.

2 kommentarer:

  1. Ja, jeg husker det av og til... Akkurat nå driver jeg på og klipper ut bilder av tukaner, og bruker dem andre steder, som f.eks. her: http://tegnelogg.blogspot.com/2009/01/090109-dame-som-brer-fugl.html , så jeg lærer det kanskje etterhvert...

    SvarSlett