onsdag 9. juli 2008

Noen elsker Vibeke...

.


Noen elsker Vibeke i Svendborg. Noen elsker Vibeke så mye at han eller hun har brukt flere meter av en vegg til å si det. Det er jo å håpe at Vibeke setter pris på dette, og uansett om hun elsker tilbake eller ikke, finnes det en der ute som vil at alle skal vite at hun eller han elsker Vibeke.

Og om det nå ender med at hun eller han som elsket Vibeke så mye at det måtte skrives med rødt på veggen slutter å elske Vibeke, vil det stå der og minne om at noe som forhåpentligvis var godt. Og jeg tenker at de er heldige, både Vibeke og forfatteren. Jeg håper i alle fall at de er heldige, i virkeligheten kan det jo faktisk være en psykopat som forfølger Vibeke som har skrevet dette.

Jeg velger å tro at Vibeke er heldig, og at Vibeke ble glad (og sikkert litt flau) da hun så dette, og at hun smilte til forfatteren, sånn at han eller hun ble glad også.

Og jeg kom til å tenke på Magli Elster, og diktet om den tyrkiske piken i Zagreb, hun som gikk på hendene. Og jeg tenker at man jammen elsker noen høyt når man tenker på å hinke til Drammen på et ben...

Erklæring
En tyrkisk pike i Zagreb ble forelsket
og fortalte det til sin elskede
ved å gå på hendene
ved å stå på hendene
flott rundt hele gulvet
før hun begeistret kastet seg i sengen
Kunne jeg gå på hendene,
så gikk jeg på hendene for deg,
rundt hele stuen og bortover veien,
slo kollbøtter frem og tilbake,
og spiste 20 boller uten saft og vann eller brus
og hinket til Drammen på et ben.
Da ville du vel forstå at jeg elsket deg.
- Magli Elster

.

3 kommentarer:

  1. Å - så nydelig! Med hjerter og alt. Ja - nå ble jeg glad......... selv om det selvfølgelig ikke er myntet på meg. Jeg kjenner ingen i Svendborg. Hvor er Svendborg.
    Men i alle fall - jeg tar det til meg, jeg. Alle som heter Vibeke kan gjøre det. "Elske" er et stort ord. Det kreves plass for å uttrykke det ordet. Elske.
    Også det flotte diktet da!

    SvarSlett
  2. Svendborg ligger på Fyn i Danmark, og er et flott sted. Kjempefint at du tar det til deg - jeg håpet at noen skulle gjøre det - og vi som ikke heter Vibeke kan jo tenke at vi er noens Vibeke, og så kan vi la noen være vår...

    SvarSlett
  3. Vi andre som ikke heter Vibeke, skulle det stå...

    SvarSlett